Nersornaat - Jens-Frederik Nielsen
Formanden for Inatsisartut Kim Kielsen har den 22. juni 2026 tildelt Nersornaat i guld til Formanden for Naalakkersuisut Jens-Frederik Nielsen i Nuuk
Formanden for Inatsisartut Kim Kielsen, har ved en højtidelig begivenhed Hans Egedes Hus tildelt Nersornaat i guld til Formanden for Naalakkersuisut Jens-Frederik Nielsen i Nuuk.
Formanden for Naalakkersuisut Jens-Frederik Nielsen modtog Nersornaat i guld som en anerkendelse for sit engagerede politiske arbejde, som på kort tid og under den komplekse tid har udført det ærefulde hverv som Formand for Naalakkersuisut.
Formanden for Inatsisartut fremhævede blandt andet i sin tale for Jens-Frederik Nielsen:
“Du startede din karriere indenfor det administrative område indtil du blev Naalakkersuisoq for Erhverv og Råstoffer i 2020 og du blev valgt som formand for Demokraatit. I år 2025 blev du Formand for Naalakkersuisut.
Du har været en fremtrædende og markant skikkelse i vores samfund og som medlem af Naalakkersuisut har du været med til at forme en række vigtige politikker, der har haft en direkte indvirkning på vores fællesskaber. Ikke mindst under den komplekse geopolitiske og udenrigspolitiske situation i Grønland har du udvist en evne til at skabe sammenhold. Din evne til at navigere i det komplekse politiske miljø har været en inspiration for os alle. Du har ikke kun været en stærk stemme for Grønland, men du har også været en brobygger, der har skabt en platform for samarbejde mellem forskellige lande og aktører. Du har formået at samle folk fra forskellige baggrunde og dermed skabt et mere inkluderende og dialogsøgende miljø, hvor end du end du færdes.
I de udfordrende tider, vi har stået overfor, har din ledelse været en kilde til håb. Din evne til at kommunikere klart og ærligt har skabt tillid, og din beslutsomhed har motiveret os alle til at stræbe efter en bedre fremtid.”
På Formandskabets vegne
Formanden for Inatsisartut Kim Kielsen